Öresundsbron når Danmark ute på Amager vid flygplatsen Kastrup och det är ca 17 mil mestadels motorväg genom Själland, Falster och Lolland till Scandlines färjelinjer Gedser-Rostock och Rødby-Puttgarden.
Gedser-Rostock med ca 2,5 timmar mellan avgångarna dagtid och lite glesare under kvällar och nätter. Överfarten mellan Gedser och Rostock tar ca 2 timmar. Från hamnen Überseehafen i Rostock når man snabbt motorvägsnätet mot Berlin eller längs Östersjökusten österut mot Stralsund eller västerut mot Lübeck.
Rødby-Puttgarden med avgångar varje halvtimma dagtid och lite glesare under kvällar och nätter. Överfarten mellan Rödby och Puttgarden tar ca 45 minuter. Motorvägsnätet söderut börjar när man från Puttgarden kört över ön Fehmarn och bron till fastlandet.
Denna linje kommer om ett antal år att ersättas med en fast förbindelse. ”Bro eller tunnel”, har länge varit frågan. Nu blir det nog en sänktunnel 17,6 km mellan den danska och tyska kusten. Priset beräknas till 5,5 miljarder euro. Byggstart 2014-15 och invigning 6,5 år senare. Följ projektet på www.femern.dk
Från Malmö seglar också Finnlines till Travemünde. Det är främst lastbilsfärjor, men tar även med passagerare med personbilar. Seglar normalt en förmiddags- och en nattur. Överfarten tar ca 9 timmar. Från hamnen Skandinavienkai når man snabbt motorvägsnätet mot Lübeck, Hamburg och vidare söderut.